تعمیر جک پالت

امتیاز پست
5/5
تعمیر جک پالت

تعمیر جک پالت باید توسط متخصص آن انجام شود. جک پالت وسیله ای کاربردی و مهم برای حمل و جابجایی انواع بار در محیط های کوچک و بزرگ مانند داروخانه ها، کارخانه ها و … است. این دستگاه در انواع مختلف و متناسب با نوع کاربری خاص آن، طراحی و تولید می شود. جک پالت و انواع آن دارای دو شاخک و یک دسته هستند. چرخ فرمان و شاخک امکان جابجایی دستگاه را در داخل سالن فراهم می کند.
توجه داشته باشید که با جک پالت ها فقط می توانید جابجایی پالت و بار را انجام دهید و ارتفاعی به پالت شما نمی دهد. ساخت جک پالت از موارد مهمی است که در هنگام خرید باید کیفیت آن را بررسی نمایید. دینولیفتراک به عنوان مرکز فروش جک پالت در خدمت شما دوستان عزیز است.

جک پالت چیست؟

جک پالت ابزاری برای حمل و نقل، جابجایی و بلند کردن ابزارهای گوناگون در مکان های مختلف مانند انبار، کارخانه، سردخانه و … می باشد. این دستگاه را با نام های پالت بر، لیفتراک دستی، پالت کش، جک بالابر دستی و پالت تراک نیز می شناسند.
با این وسیله به راحتی و بسیار سریع می توان حمل و نقل را انجام داد. کار با جک پالت نیاز به آماده سازی و آموزش خاصی ندارد. این وسیله توسط اپراتور کنترل و هدایت می شود.
جک پالت بسته با محل استفاده و نوع کاربرد آن در انواع مختلفی وجود دارد که تمام آنها دارای دو شاخک فلزی ثابت و بسیار محکم، یک دسته و تعدادی چرخ برای حرکت هستند. شاخک ها زیر پالت قرار می گیرند.
با پمپاژ کردن، دسته در زیر پالت قرار گرفته و آن را از سطح زمین تا ارتفاع ۲۰ سانتی متر بالا می آورد.

جک پالت چیست؟

اجزای جک پالت

جک پالت از اجزای مختلفی تشکیل می شود. دسته جک پالت که همان اهرم بالا برنده و فرمان هم می باشد. یکی دیگر از اجزا محفظه زیر دسته است که جلوی جک پالت قرار گرفته و پمپ هیدرولیک داخل آن قرار می گیرد.
چرخ های بزرگ جلوی دستگاه که قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه دارند و فرمان پذیر هستند. شاسی هرمی جلوی جک پالت که بدنه دستگاه، شاخک ها و سایر اجزا را به یکدیگر متصل می کند.
این دستگاه دارای چندین شاخک می باشد. در انتهای جک پالت تقریبا ۴ چرخ وجود دارد که به صورت جفت در انتهای هر شاخک قرار می گیرند.

اجزای جک پالت

چرخ های جک پالت انواع گوناگونی دارند. چرخ پلی اورتان که جهت سطوح هموار به کار می رود و طول عمر بالایی دارد. همچنین بدون صدا و ضد سایش است و چسبندگی بیشتری دارد.
چرخ فولادی که در محیط های بسیار خشن مانند آهنگری و کارگاه های فلزات مورد استفاده قرار می گیرد. چرخ لاستیکی، بهترین انتخاب در بی صدایی و نرمی می باشد و در سطوح نرم و خشن از آن استفاده می شود.
چرخ تفلون (پلی آمید) برای سطوح هموار و محیط های شیمیایی کاربرد دارد. مقاوم است و دارای حداقل نیرو در کشش می باشد.

چرخ های جک پالت

انواع جک پالت

این ماشین را در دو دسته خاص و استاندارد تقسیم بندی می کنند که هر کدام به چند دسته تقسیم می شوند و مزایای خود را دارند.

انواع جک پالت خاص

جک پالت خاص به دسته های زیر تقسیم می شود.

۱- جک پالت قیچی

محصولی بسیار کارآمد مخصوصا در صنایع کاغذ سازی است که بعنوان یک جک پالت معمولی و یا یک میز کار مورد استفاده قرار می گیرد. جک پالت قیچی شاخک های خود را تا ارتفاع ۸۰۰ میلی متر بالا می برد.
از جک پالت قیچی بعنوان یک میز کار که حاوی بار قابل حمل است، استفاده می شود. این محصول علاوه بر چرخ های عقب دارای چرخ های کمکی نیز می باشد که وقتی ارتفاع شاخک ها بالا است باعث حفظ تعادل جک پالت می گردد.
همچنین با قفل شدن بر روی زمین مانع حرکت های ناخواسته می شود. چرخ های این نوع جک پالت از جنس پلی اورتان جهت جلوگیری از سایش هستند.

جک پالت قیچی

۲- جک پالت رول بر

این نوع محصول برای حمل بار رولی یا استوانه ای شکل بر روی شاخک ها مورد استفاده قرار می گیرد. جک پالت رول بر جهت حمل و نقل بارهای افقی مانند رول، غلطک، کلاف سیم، کابل و … طراحی شده است. همچنین با طراحی بهینه سازی شده دسته جک پالت، ارگونومی آن راحتی را هنگام کار به اپراتور می دهد.

جک پالت رول بر

۳- جک پالت گالوانیزه

جک پالت گالوانیزه از جنس فلزهایی مقاوم در برابر خوردگی و رطوبت ساخته شده است. این فلزها، گالوانیزه یا تمام استیل هستند که از زنگ زدگی شاخک و پمپ جک پالت جلوگیری می کنند.
این محصول برای استفاده در موقعیت های مرطوب، سردخانه ها و انبارهایی با رطوب بالا مناسب است. بار مورد استفاده برای جابجایی با جک پالت گالوانیزه غالبا خیس می باشد.
از این نوع جک پالت در محیط های بهداشتی به دلیل سهولت و مقاومت در برابر شستن و ضدعفونی کردن استفاده می شود. جک پالت گالوانیزه پمپ هیدرولیک قوی و بادوام دارد.

جک پالت گالوانیزه

۴- جک پالت استیل

این نوع جک پالت مانند نوع گالوانیزه برای استفاده در موقعیت های مرطوب، سردخانه ها، حمل بارهای خیس و انبارها با رطوبت بالا کاربرد دارد. جنس بدنه این محصول گالوانیزه یا تمام استیل است. به همین دلیل از زنگ زدگی شاخک و پمپ جک پالت جلوگیری می کند.

جک پالت استیل

۵- جک پالت توزین دار (باسکول دار)

در اکثر انبارهای مواد غذایی و … در کنار انتقال بار، وزن پالت نیز اندازه گیری می شود. در این موارد از جک پالت توزین دار استفاده می گردد. این نوع جک پالت در دو نوع ترازو دار با پرینتر یا بدون پرینتر وجود دارد که بر روی شاخک ها قرار می گیرند.
نوع پرینتر دار، رسید وزن بار را به شما می دهد. در این محصول صفحه نمایش دیجیتال یا آنالوگ بر روی شاخک ها وجود دارد که وزن بار را به اپراتور خود نشان می دهد.

جک پالت توزین دار (باسکول دار)

۶- جک پالت با طول بلند

محصولی است که طول شاخک آن بیشتر از استاندارد جک پالت ها می باشد. همچنین برای جاجایی دو پالت همزمان استفاده می شود. در جک پالت با طول بلند، ۲ چرخ آسان بر اضافه برای تردد راحت اپراتور تعبیه شده است. همچنین دارای شاسی عریض تر و مقاوم تر نسبت به دیگر جک پالت ها می باشد.

جک پالت با طول بلند

۷- جک پالت ترمزدار

دستگاهی است که جهت متوقف نمودن جک پالت، سیستم ترمز دارد و در شرایط خاص مانند شیب مورد استفاده قرار می گیرد. اهرم ترمز در بالای دسته قرار گرفته که ارتباط آن با چرخ ها کنترل می شود.

جک پالت ترمزدار

انواع جک پالت استاندارد

یکی از پر سفارش ترین جک پالت ها به شمار می آید. جک پالت استاندارد یا ساده برای استفاده در مکان هایی با فضای کم و باریک مانند کشیدن پالت های انتهایی به ابتدای کانتینر و یا انبارهای کوچک مورد استفاده قرار می گیرد.

۱- جک پالت برقی (پالت تراک)

نیروی محرکه این نوع جک پالت، برق می باشد و قابلیت حمل نفر با ایمنی بسیار بالا را دارد. برق آن از طریق یک باطری قدرتمند و قابل شارژ تامین می شود. کاربر با ایستادن در پشت فرمان جک پالت برقی عمل حمل و جابجایی بار را به سادگی و در کمترین زمان و حداقل صدا انجام می دهد.
سرعت حمل و جابجایی این محصول، ۶ کیلومتر در ساعت است و آلودگی زیست محیطی از خود باقی نمی گذارد. قیمت جک پالت برقی نسبت به دیگر جک پالت ها بالاتر می باشد. اما این قیمت بالاتر در کنار مزیت های این دستگاه اصلا به چشم نمی آید.
این نوع محصول در دو نوع تمام برقی (اتوماتیک) و نیمه برقی تولید می شود که تمام برقی آن طرفداران بیشتری دارد.

جک پالت برقی (پالت تراک)

۲- جک پالت عریض

این محصول، عرض مناسب دارد که برای جلوگیری از عدم تعادل و ریختن بار استفاده می شود. عرض آن بیشتر از جک پالت های استاندارد می باشد و معمولا داخل صنایع پتروشیمی و یا انبارهای مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. در این نوع جک پالت‌، عرض دستگاه ۶۸ سانتی متر و فاصله بین دو شاخک ۲۲ سانتی متر است.

جک پالت عریض

۳- جک پالت مخصوص کارهای سنگین

جک پالت استانداردی است که پمپ های قوی تری نسبت به انواع دیگر دارد و برای حمل بارهای سنگین تر از استاندارد مورد استفاده قرار می گیرد.

جک پالت مخصوص کارهای سنگین

مزایای جک پالت

جک پالت ساختار مستحکمی دارد و از فولاد سخت با جوشکاری و ریخته گری ماشینی تقویت شده است. این محصول بدون برق کار می کند و دارای اندازه ی مناسبی است.

همچنین استفاده از آن راحت و حملش آسان می باشد و کارآیی بالایی دارد. بازوهای داخلی جک پالت تقویت شده است. برای رنگ کاری آن از روش استاتیک کوره ای استفاده می شود که باعث ثبات رنگ جک پالت در طولانی مدت می گردد.
جک پالت فضای زیادی را اشغال نمی کند. این دستگاه دارای دو جفت چرخ در جلو به همراه غلطک است که ورود بار را راحت می کند. همچنین دو نوع پمپ مورد اطمینان در برابر نشتی روغن دارد.
جک پالت برای محافظت از اضافه بار دارای سوپاپ اطمینان می باشد. همچنین قابلیت تنظیم سرعت تخلیه پمپ به دو صورت دستی و پایی را دارد.
این محصول اجزای الکتریکی ندارد. به همین دلیل هزینه تعمیر و نگهداری آن مناسب و پایین می باشد. قیمت جک پالت نسبت به لیفتراک مقرون به صرفه تر است.

کاربرد جک پالت

جک پالت برای جابجایی و حمل بار در محیط‌ های کوچک مانند فروشگاه، انبار، داروخانه و محیط ‌های نسبتا بزرگ مانند کارخانه و کارگاه کاربرد دارد. این دستگاه در انواع مختلفی تولید می ‌شود. هدف اصلی از طراحی، ساخت و استفاده از جک پالت جابجا کردن بار در محیط ‌های مختلف می باشد.

نحوه کار با جک پالت

ساختار و نحوه کار با جک پالت در برخی از مدل های آن کمی تفاوت دارد. به طور کلی، جک پالت با یک سیستم جک روغنی (پیستونی) کنترل می شود. از سیستم جک روغنی جهت بالا و پایین آوردن پالت استفاده می گردد.
این سیستم به وسیله دسته ترمز بر روی دسته فرمان تعبیه شده است. عملکرد جک پالت، این گونه است که پیستون ها را با هوا پر می کند و باعث انجام عملیات به وسیله پمپ تعبیه شده و جک روغنی می شود.
جک پالت ها معمولا دارای دو شاخک هستند که بسته به تنوع طول و عرض آنها متغیر می باشد. شاخک ها به عنوان یک سطح مقطع برای گذاشتن اجسام و بلند کردن آنها و همچنین جابجایی پالت ها مورد استفاده قرار می گیرند.
کل سیستم جک پالت و شاخک های آن بر روی یک شاسی و بدنه قرار دارند. این بدنه نیز مجهز به تعدادی چرخ و همچنین یک دسته فرمان مناسب برای هدایت جک پالت است.
تمام اجزای جک پالت (بدنه و شاسی، پمپ و جک روغنی، دسته فرمان و چرخ ها) در کنار هم یک سیستم منحصر به فرد را به عنوان جک پالت برای حمل و جابجایی اجسام به وجود می آورند.

نحوه کار با جک پالت

مشخصات یک جک پالت باکیفیت

در هنگام خرید این محصول باید دقت کنید که دستگاهی باکیفیت را خریداری نمایید. مشخصات یک جک پالت باکیفیت عبارتند از:

۱- چرخ های استفاده شده در آن باید فلزی و دارای روکشی از جنس پلی اورتان باشند. چرخ فلزی نسبت به دیگر چرخ های به کار رفته از استحکام و دوام بالایی برخوردار است. روکش پلی اورتان باعث روان شدن بیشتر و صدای کمتر در هنگام کار می شود.

۲- آلیاژ به کار رفته در ساخت ورق شاخک ها بهتر است از نوع ضخیم و تقریبا ورق ۴ میلی متر باشد.

۳- محل قرارگیری پمپ هیدرولیکی (نیروی بالا برنده جک پالت) بهتر است قابلیت باز شدن، داشته باشد تا در صورت خرابی پمپ بتوان آن را به راحتی تعمیر نمود. همچنین از نوع چدنی باشد.

۴- وجود گریس خور چرخ ها و پمپ، عمر مفید دستگاه را بیشتر می کند.

۵- جک پالت باکیفیت دارای کورس استاندارد بالابری، ۸ چرخ و چرخ های دوبل می باشد.

مشکلات ساختاری جک پالت

بر اثر استفاده و گذر زمان، دستگاه جک پالت می تواند با برخی مشکلات ظاهری روبرو شود. مهمترین این موارد می تواند دفرمه شدن و تغییر شکل ظاهری آن به خصوص در قسمت شاخک باشد. لزوم توجه به سرویس جک پالت، همزمان توجه به تفکیک این دو نوع مشکل اصلی را ضروری می نماید. برخی دیگر از مشکلات رایج در این زمینه را می توان از بین رفتن چرخ جک پالت یا لاستیک آن نام برد که به صورت تزریقی تولید می شوند. شکستگی دسته هدایت کننده و اهرم های نصب شده بر روی آن هم از این دسته مشکلات می باشند.

ایرادات فنی جک پالت

لزوم توجه به سرویس جک پالت با تفکیک بین مشکلات فنی و ظاهری همراه خواهد بود. عمده مشکلات و ایرادات فنی دستگاه جک پالت حول محور پمپ و سیستم هیدرولیک آن می چرخد. خرابی پمپ، خالی شدن فشار هیدرولیک، از بین رفتن بخش های مختلف سیستم هیدرولیک، خرابی قطعات و … در این دسته جای دارند.

تعمیر جک پالت

مرکز تعمیر جک پالت با تجهیزات کامل، سرپرستی تعمیرکاران باتجربه و تعمیرگاه مجهز همراه با کلیه ابزار آلات دقیق، اقدام به تعمیر و عیب یابی جک پالت می کند.
تعمیر جک پالت در این مرکز با توجه به نوع مشکل و دستگاه آن صورت می گیرد. از لحاظ فنی تمام قطعات جک پالت باید از توان برابری در لیفتینگ بار برخوردار باشند. زیرا توزیع بار و فشار بر همه ی اجزای تشکیل دهنده آن می باشد.
تعمیرات جک پالت برای رفع مشکلات به بررسی انواع ایرادات، علت و … می پردازند. برخی از مهمترین مشکلات این دستگاه که تعمیر جک پالت به آن کمک می کند عبارتند از:

تعمیر جک پالت

۱- خم و باز شدن شاخک ها و شکستن دسته جک پالت

این مشکل به علت فشار مضاعف و خارج از استاندارد، کیفیت پایین محصول، زاویه بد اعمال فشار و استفاده از جک در رمپ ها با زاویه بسیار پایین به وجود می آید. گاهی اوقات ممکن است شاخک ها نشکنند ولی شکل ظاهری آنها دفرمه شود. تعمیرات جک پالت برای رفع این مشکل جهت پایین آوردن هزینه، خرابی ها را به فرم استاندارد در می آورند و شاخک ها را تقویت می کنند. در خصوص دسته جک پالت نیز اگر اقدامات جوابگو نباشند با هزینه ای مناسب دسته را تعویض می نماید.

۲- خم شدن یا شکستن میل فشار یا تعادل

علت این مشکل توسط تعمیرکار جک پالت بررسی می شود. از جمله علت آن می توان زنگ زدگی فلز، پایین بودن کیفیت فولاد و فشار مضاعف را نام برد. تعمیر جک پالت به صورت بازسازی ناحیه تقویت میله ها، تقویت و جایگزینی میل فشار صورت می گیرد.

۳- گیر کردن بلبرینگ چرخ ها و شکستگی بلبرینگ

برای تعمیرات جک پالت ابتدا باید علت مشکل آن بررسی شود. از علت های به وجود آمدن این مشکل می توان به انجام نشدن سرویس روانکاری، شستشو و فشار مضاعف اشاره کرد. برای رفع آن بلبرینگ ها را تعویض می کنند و در صورت خرابی غلاف، تراشکاری صورت می گیرد.

گیر کردن بلبرینگ چرخ ها و شکستگی بلبرینگ

۴- خوردگی پیم ها، بوش ها و اتصالات

انجام نشدن سرویس روانکاری، فشار مضاعف و پایین بودن کیفیت دستگاه باعث به وجود آمدن خوردگی پیم ها و اتصالات می شوند. در این صورت، برای تعمیر جک پالت از انجام تراشکاری، تعویض بوش ها و پیم ها استفاده می کنند.

۵- مستهلک شدن چرخ ها

مستهلک شدن چرخ ها به صورت خوردگی و گردکن شدن سطح چرخ رخ می دهد. برای رفع این مشکل و تعمیرات جک پالت، چرخ دستگاه را تعویض می کنند و یا پلی اورتان بر روی چرخ قبلی تزریق می نمایند. علت به وجود آمدن این مشکل، کیفیت کم چرخ ها، سطح غیر استاندارد محل کار و استفاده ساعات زیادی از آن می باشد.

۶- بالا نرفتن جک پالت

در صورتی که ساعت کارکرد بالا و سرویس دوره ای روغن انجام نشده باشد، بار بر روی جک پالت بیش از حد سنگین بوده و یا شیر کنترل و سوپاپ ایراد داشته باشد، به سطح شفت ها و فنر آسیب وارد گردد و … جک پالت بالا نمی رود. برای رفع این مشکل بهتر است به تعمیرات جک پالت با قیمت مناسب بپردازید.

بالا نرفتن جک پالت

به طور کلی، تعمیرات جک پالت با قیمتی مناسب و زیر نظر متخصصین باتجربه انجام می شود. همچنین برای تعمیر جک پالت، تجهیزات بروز و پیشرفته مورد استفاده قرار می گیرند. اگر دستگاه شما خراب شده، برای تعمیرات جک پالت به نمایندگی آن مراجعه نمایید.

سوالات متداول

۱- هزینه تعمیر جک پالت چقدر است؟
هزینه تعمیرات جک پالت به عوامل مختلفی از جمله علت خرابی دستگاه، نوع آن، تعویض یا تعمیرات قطعات، نوسانات ارز و … بستگی دارد. بعد از عیب یابی و بررسی کامل جک پالت توسط تعمیرکار، هزینه آن به شما اعلام می شود.

۲- علت بالا نرفتن جک پالت چیست؟
بالا نرفتن جک پالت دلایل مختلفی دارد. از جمله آن می توان حمل بار بیش از حد ظرفیت دستگاه، رد کردن پکینگ جک، نبودن روغن هیدرولیک داخل مخزن، ایراد پمپ، سوپاپ ها و فنرها را نام برد.

۳- جک پالت چه کاربردی دارد؟
جک پالت برای جابجایی و حمل بار در محیط‌ های کوچک مانند فروشگاه، انبار، داروخانه و محیط ‌های نسبتا بزرگ مانند کارخانه و کارگاه کاربرد دارد. این دستگاه در انواع مختلفی تولید می ‌شود. هدف اصلی از طراحی، ساخت و استفاده از جک پالت جابجا کردن بار در محیط ‌های مختلف می باشد.

مقاله پیشنهادی:
تعمیر لیفتراک برقی 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط

پاسخگوی شما هستیم 9 الی 21